Hej Sanning, hur ser du på oss?

Jag sitter på tunnelbanan och snett mittemot mig sätter sig världens mest skrämmande man. Med bomberjacka, svarta byxor, Dr. Martens, en handtatuering och snaggat huvud. Han såg ut som en nazist 2.0. Inte nog med att han såg ut som en nazist, medan han lyssnade på sin musik drog han med fingrarna fram och tillbaks på sätet och låtsdes som om det var en gitarr. Lilla jag som har ett brev i min hand med min adress på börjar bli paranoid och känner mig tvungen att packa ner brevet i min väska. Detta gjorde jag av ren rädsla av att han skulle avläsa adressen och komma hem till mig för att rita hakkors på hela min kropp, misshandla mig och lämna mig indränkt i grisblod Så skrämmande var han. Det blir inte bättre när han tar upp en penna och antecknar något på sin hand. Det kändes som att jag mötte döden klädd i nazistuniform. Min mobil ringer och jag svarar, jag råkar säga något på ett främmande språk och tänker genast ”shit också, nu har jag retat upp honom ännu mer!”


Efter mitt samtal sätter jag på min mp3 och försöker lugna ner mig. Innan han ska av så lutar han sig fram, nära, alldeles för nära, hej-jag-inkräktar-på-din-kroppsbubbla-nära. Jag är redo för att få en spottloska i ansiktet och en uppmaning som vanligtvis brukar lyda ”åk tillbaks till djungeln”. Jag tar av mig hörlurarna för att höra vad han har att säga, han säger det som jag förväntat mig minst och det som chockerade mig mest ”jag vill bara säga att du är jätte vacker”. Jag tänker efter en stund, måste smälta vad han sagt, och med skam i min kropp och ett chockerat ansikte säger jag osäkert ”åh tack”. Inte visste jag att han bara ville ”heil” på mig. Fördomar som kommer när du minst anar det, ingen förvarning bara utmaning...


En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra. Vid brist på information om någon eller något använder man det lilla man vet för kategorisering och fyller på med allmänna stereotyper.
Utdrag från http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rdom




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hello Truth

Sanning är bloggens uppdrag, bloggen har en komisk ådra och är uppfostrad i ironi. Lögn är förbjudet på denna sida, så varning till känsliga läsare : detta kan urarta i brutal ärlighet. Vem jag är? Jag är jag, räcker inte det? All kopiering är förbjuden! Copyright © hellotruth.blogg.se

RSS 2.0