Hej Sanning, hur uppnår jag lycka?

När julen kommer kan man nästan inte undvika den här konsumtionshetsen som finns kring oss. Man fattar inte att det kan vara så svårt att hitta en julklapp med tanke på det stora utbudet som finns. Men det är just därför det är svårt, utbudet skapar en beslutsångest inom mig och får mig att känna att julklapparna inte är tillräckliga. "Jag måste köpa mer!". Vilket är oerhört löjligt att inget känns tillräckligt när tillräckligt för oss är överflöd för så många andra. Jag skulle hellre skippa att köpa julklappar och skänka allt till välgörenhet. Men man vill ju inte uppfattas som Grinchen av ens lillasyster som öppnar paketet i hopp om att det är en trendig outfit men istället får hon en bild på en get med texten ”Tack för din gåva! Du har nu givit bort geten Margareta till en fattig familj i Afrika” på eller liknande.


I den intressanta dokumentärfilmen The Story of Stuff talar filmproducenten Annie Leonard om att på grund av den ökande konsumismen i väst är vi inte lika lyckliga längre. Leonard menar att undersökningar har visat att amerikanerna är mer olyckliga och hon menar att detta är på grund av en ökad konsumtion i USA. Det finns studier som säger att Danmark är det lyckligaste landet i världen då de har låga förväntningar på livet och blir därför inte lika besvikna. Detta kanske kan förklara anledningen till varför amerikanerna blir allt olyckligare. USA som är så fokuserade på att lansera ”the American dream” kanske producerar för höga förväntningar hos deras befolkning. Om vi skulle ta Leonards argument ett steg längre så kan vi säga att detta betyder att man i u-länder är mer lycklig än i i-länder eftersom man äger mindre där och konsumerar inte lika mycket. Denna ståndpunkt kan låta rimlig för många och man kanske inte ställer sig kritisk till den. Men den ståndpunkten kan vi dra paralleller med tidigare traditioner som fanns i exotifieringen av ”primitiva samhällen” där man beskrev ”de primitiva” som levde nära naturen och inte ägde lika mycket men som ändå var lyckliga och tillfredsställda. Denna beskrivning var en romantisering och fascinering av människor och man pratade om att återgå till detta naturtillstånd som skulle göra en mer lycklig. Det är ett typiskt västerländskt perspektiv och tar inte riktigt hänsyn till de variationer som existerar i definitionen och erfarenheten av lycka hos olika individer och olika kulturer. Utan detta skapar stereotyper.


Jag förnekar inte att saker och ägodelar inte bringar lycka utan jag ifrågasätter bara definitionen vi har på lycka. Det är svårt att sätta fingret på vad lycka är. För min lillasyster innebär lycka troligen inte att avstå från julklappar. För mig handlar lycka om att göra min familj lyckliga, så jag avstår därför från att vara Grinchen i år och för familjens skull konsumerar jag.






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hello Truth

Sanning är bloggens uppdrag, bloggen har en komisk ådra och är uppfostrad i ironi. Lögn är förbjudet på denna sida, så varning till känsliga läsare : detta kan urarta i brutal ärlighet. Vem jag är? Jag är jag, räcker inte det? All kopiering är förbjuden! Copyright © hellotruth.blogg.se

RSS 2.0