Hej Sanning, hur pratar vi med varandra?

Varför pratar man med Gertrud 89 år som om hon vore en treåring?

De flesta äldre är utbildade individer som var med och byggde upp vårt land, som kunde ta hand om sig själva eller fortfarande kan det. Det är många äldre som åldras med sin karaktär och sitt sinne intakt, vissa kanske förändras en aning. Varför pratar man då bebisspråk med äldre? Det är så oerhört nedvärderande och ett sätt att förminska dem. Blir så oerhört upprörd när jag hör människor prata på det sättet med äldre. Nästan som att man vill prata med dem likadant och se hur de reagerar. Tänk själv om din vän skulle dalta med dig och säga saker med bebisröst som "Jaa då, nu ska vi äta lunch. Visst ska det bli gott? Är du hungrig? Jaa, det var du din stackare". Du skulle ju seriöst tro att det var något fel på människan. Äldre är också människor och ska respekteras och behandlas på samma villkor som yngre människor. Vi frågar oss varför skandaler som Carema inträffar, synen på de äldre är en huvudorsak till tragedierna. Man har avhumaniserat en åldersgrupp.






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hello Truth

Sanning är bloggens uppdrag, bloggen har en komisk ådra och är uppfostrad i ironi. Lögn är förbjudet på denna sida, så varning till känsliga läsare : detta kan urarta i brutal ärlighet. Vem jag är? Jag är jag, räcker inte det? All kopiering är förbjuden! Copyright © hellotruth.blogg.se

RSS 2.0