Hej Sanning, kärlek=besatthet

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om ballader som bör bannlysas för de skapar förvirring hos personer med brustna hjärtan och fördröjer även en läkningsprocess som drabbar oss vänner som måste fungera som deras stöd under denna jobbiga period. Jag är trött på att ständigt ha en axel som är blöt och snorig på grund av massa skit ballader! Jag lägger all skuld på balladerna det är de som förstärker den här ”tycker synd om mig själv” känslan! Sedan har jag ju en konspirationsteori om de som skriver ballader, jag tror att de är lovewreckers. Därför känner jag ett ansvar att klargöra dessa låtar som är destruktiva för våra vänner med brustna hjärtan och som följaktligen även påverkar oss med blöta snoriga axlar.



Det finns en låt som är en typisk Lugna Favoriter låt (kan tilläggas att denna radiokanal är de brustna hjärtans fiende) som stör mig så oerhört mycket när den spelas men som sätter sig på hjärnan. Detta är ”If Tomorrow Never Comes” med Ronan Keating. Han börjar med att sjunga ”Sometimes late at night I lie awake and watch her sleeping”. Först och främst så är det lite creepy varning på det. Nu tänker ni säkert ”nej det är det väl inte, det är ju gulligt”. Jo, visst det finns ju en gullig variant av ”jag tittar på dig medan du sover” och så finns det en läbbig version. Jag drar slutsatsen att Keatings version är läbbig och detta motiverar jag med texten som kommer efter ”So I turn out the lights and lay there in the dark”. Han tittar inte bara på henne av en slump medan hon ligger där bredvid honom people! Utan Keating planerar in iakttagelsen, han går upp från sängen och TÄNDER lampan och tittar på henne först sedan SLÄCKER han lampan, antagligen för att inte bli upptäckt, och fortsätter med detta i mörkret. Jag tycker att mina bevis är starka nog men om ni inte är övertygade än så häng kvar en stund till.



För refrängen avslöjar allt han sjunger ”If tomorrow never comes, will she know how much I loved her. Did I try in every way to show her every day that she's my only one”. OM hon märker av att du iakttar henne strategiskt så kommer hon troligen att anta att det är mer än bara kärlek du känner för henne. Denna refräng visar även på att Keating är förvirrad om detta kommer misstolkas eller om hon kommer förstå att han enbart gör detta av kärlek. Att han tvekar så där måste ju betyda att han vet att han gör något som inte är helt friskt. Dessutom är han orolig för att han inte gör tillräckligt för att visa att han älskar henne. Denna osäkerhet leder oftast till desperation, jag diagnostiserar därför Keating för att lida av en mild besatthet. För förklarar inte oftast personer som är besatta av någon som att de agerar som de gör för att ”jag ville bara visa hur mycket jag älskade honom/henne”. Sådana meningar känns direkt kopplade till besöksförbud. Man behöver inte använda alla medel för att visa sin käresta hur mycket man älskar honom/henne. Det är sådana här sånger som orsakar krävande och kvävande pojkvänner/flickvänner som trackar ens telefon var fjärde minut för att visa hur mycket de älskar honom. Om ni är en av dem, snälla lyssna inte på Keating, för då kan jag lova er att det är mycket troligt att ditt förhållandes imorgon aldrig kommer. I rest my case!







När kärlek går överstyr...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hello Truth

Sanning är bloggens uppdrag, bloggen har en komisk ådra och är uppfostrad i ironi. Lögn är förbjudet på denna sida, så varning till känsliga läsare : detta kan urarta i brutal ärlighet. Vem jag är? Jag är jag, räcker inte det? All kopiering är förbjuden! Copyright © hellotruth.blogg.se

RSS 2.0