Hej Sanning, måste jag ha ett nyårslöfte?

 

Medan alla stressar över julen och julklappar så brukar jag oftast stressa över nyårslöftet.
För jag vet att frågan ”vad har du för nyårslöfte?” nalkas. Det är så mycket prestationsångest över nyårslöftet, alla vet att de oftast inte uppfylls men ändå så envisas man med att år efter år ha ett nytt löfte. Det jobbigaste är att man inte kan ha samma som förra året för det finns en risk att någon besserwisser kommer ihåg att man återanvänder ett gammalt nyårslöfte och därmed avslöjar ens misslyckande med att uppfylla det. Sen vill man ju inte vara en i mängden och ha ett löfte som ”jag ska bli fit inför sommar 2012”. För det första så har jag aldrig någonsin varit fit på somrarna, vad är det som då säger att jag ska lyckas 2012? Nej, sådana typer av nyårslöften luktar misslyckande på hästlängder. Man måste vara strategisk, det ska vara något som man inte går att uppfölja, något som inte kan kontrolleras om man har lyckats eller inte. Typ ”mitt nyårslöfte är att bli mer medveten om min omgivning”, hur mäter man det liksom? Det är lite lagom flummigt så där.


Man kan ju inte komma med ett ”jag har inget nyårslöfte” det är ju social utfrysning på hög nivå, alla nyårslöften är bättre än att inte ha något alls, till och med att ha något så ytligt som ”jag ska shoppa mer, unna mig liksom” som nyårslöfte är bättre. ”Men du måste ju ringa in det nya året”, ”Det är ju nya tider nya strider, du måste ju förbättra din livsstil” och ”Personlig utveckling” får man som svar när man frågar varför man ens ska ha ett nyårslöfte. Problemet med nyårslöften är att de oftast är otacksamma i sin natur, man strävar alltid efter mer och uppskattar aldrig hur långt man har kommit. Det är som ett nytt år automatiskt handlar om att överträffa sig själv och de tidigare åren, men ibland måste man bara stanna upp en sekund och uppskatta sin tillvaro. Därför ska mitt nyårslöfte vara skit arrogant som verkligen kommer provocera folk som menar att man ska sträva efter något mer, ett hållkäften-nyårslöfte. Det är ett nyårslöfte som verkligen alla kan lyckas med och som ingen kan kontrollera om du lyckats eller ej. Mitt nyårslöfte är att jag inte ska sträva efter att vara perfekt i år.






Väldigt passande bild till alla er som envisas med att fråga vad man har för nyårslöfte. LEAVE ME ALONE!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hello Truth

Sanning är bloggens uppdrag, bloggen har en komisk ådra och är uppfostrad i ironi. Lögn är förbjudet på denna sida, så varning till känsliga läsare : detta kan urarta i brutal ärlighet. Vem jag är? Jag är jag, räcker inte det? All kopiering är förbjuden! Copyright © hellotruth.blogg.se

RSS 2.0